Élő és élettelen – környezetismeret ovisoknak
Él vagy nem él? – szabadtéri séta
Amikor a szabadban sétálunk rengeteg mindent látunk. Használjunk ki egy ilyen kirándulást és gondolkodjunk közösen az ovis lurkónkkal. Milyen élő és milyen nem élő dolgot látunk útközben. Először tisztázzuk, hogy a két fogalom mit jelent.
Kérdezzük meg az ovist ő mit gondol erről. Tudja-e, hogy az előlénynek szüksége van ennivalóra, vízre, a levegő oxigénjére, tudnak, növekedni és szaporodni, sokan közülük mozogni is. A folyó úgy tűnik mozog, akkor vajon élő vagy élettelen?
Szóval fogjuk kézen a gyermeket és induljunk felfedezni a környezetünket. A séta során a kölök válasszon ki 5 élő és 5 nem élő dolgot, hagyjuk rá a döntést. Bizonyára van nálunk okostelefon, amivel le is fotózhatjuk ezeket a dolgokat. Majd otthon, a képek alapján tovább beszélgethetünk a látottakról.
Ha hazaértünk rajzoljunk meg a következő 11 soros táblázatot. Persze előre is elkészíthetjük, ha jól elterveztük a programot.
A telefonon nézzük meg közösen az egyes képeket, és a szülő írja be a dolgok nevét a táblázat első oszlopába. Ha már elég ügyes a gyerekünk, akkor készítsen ő rajzot a tíz dologról.
Ezután a fejlécben szereplő kérdéseket válaszoljuk meg egyenként. Ha igen a válasz rajzoljunk plusz jelet (+), ha a válasz nemleges, akkor mínusz jelet (-). A + és – jelet a gyerek is be tudja írni a rublikába.
Az előbb leírt felfedező utat a lakásunkban, vagy ha van, a a saját udvarunkban, kertünkben is megtehetjük.
Élő vagy nem élő – döntsük el!
Ha már úgy érezzük, hogy a gyerek biztonsággal meg tudja különböztetni az élő és nem élő dolgokat, egy megerősítő gyakorlatot is elvégezhetünk. Ehhez készítsük el a következő táblázatot.
A szülő nevezzen meg 5 élő és 5 élettelen dolgot, majd azoknak a képeit a gyerek rajzolja bele a táblázat első oszlopának 1-1 helyére. Lehetőleg olyasmit válasszunk, amit a gyerek le is tud rajzolni. Közben beszéljék át újra, hogy miért pont abba a kategóriába tartozik a választott dolog.
Változatok a játékra
Ha van türelmünk, egy kis tudatos beszédfejlesztést is belecsempészhetünk a játékba. A két táblázatban leírt szavakat egyenként ismételjük át a gyerekkel, közösen próbáljuk megfejteni, hogy milyen hanggal kezdődik az adott szó.
Megfelelő előkészület után, a játékkal az élőlények és kicsinyeik megismerését is szórakoztatóvá tehetjük. Színes újságból vágjunk ki képeket, amelyek valamilyen élőlényt és a kicsinyét ábrázolják. Például apa vagy anya és gyereke, tyúk és kiscsibe, béka és ebihal, medve és bocs, ló és csikó, fejlett virág és hajtás, és még hosszú a lehetőségek sora.
Ha sikerült felcsigáznunk a kisgyerek érdeklődését tovább mélyíthetjük az élő és élettelen dolgokról meglevő tudását. A növények bogarak megfigyelését ezzel a készlettel izgalmassá tehetjük. Még érdekesebb ez a testrész projektor, ami nem csak ovisoknak való játék ám!
Mihály Katalin