2 évesek logikai fejlesztése: matematika
Matematika 2 éves korban?
A 2 éves gyerekek matematikai fejlődése minőségi változást hoz az észlelő, megismerő tevékenységükben, mert már képesek felfogni elemi matematikai fogalmakat és megérteni egyszerű logikai lépéseket. A játszás során a kisgyermek új tudásra, új készségre tesz szert. A matematikával kapcsolatos tevékenységek nem csak számolást jelentenek, hanem hozzájárulnak az érzékelés, figyelem, memória, gondolkodás és kreativitás fejlődéséhez is. Az alsótagozatos számtan tanulása nem egyszerű. A gyerekek gyakran küzdenek nehézségekkel a matek tanulás során pusztán azért, mert még nem érettek meg a számtant iskolai tárgyként felfogni.
Ezért a szülőknek célszerű már a gyerek egészen kicsi korában kialakítani a számtan iránti érdeklődést. Ha a számtant játékosan, szórakoztatóan bevezetik a kisgyerek napi életébe, akkor elsőosztályos korában majd gyorsabban és könyebben boldogul a matekkal.
Milyen matematikai tudást kellene egy 2 éves gyereknek elsajátítania?
Ne feljtsük el, amit a bevezetőben már kihangsúlyoztunk: a matematika nem kizárólag számolás, nagyon sok más képesség fejlődéséhez szükséges. Íme a lista azokról a fogalmakról, amit egy 2 éves gyerek számára szükséges lenne megtanítanunk.
- Ismerje meg a sok-kevés fogalmát.
- Ha közel van a 3. évéhez, ismerje a több-kevesebb fogalmát.
- Legyen képes megkülönböztetni a tárgyakat mennyiség alapján, legalább egyet a kettőtől.
- Tudja a tárgyakat csoportosítani méret, szín, fajta szerint.
- Legyen képes a térben tájékozódni. Tudja mit jelent az alul, fölül, jobb és bal.
- Tudjon 2-4 részes puzzlet önállóan kirakni. Ez a képesség fokozatosan alakul ki, eleinte segítsük a gyereket.
- Legyen képes összeilleszteni az összetartozó dolgokat. Például: Ki mit eszik? Ki hol lakik?
- Értsen meg egyszerű leírásokat. Például, Anya ezt kérdezi: „Kicsi, fehér, nagy fülei vannak, répát eszik. Mi az?”, vagy „Azt mondja búú-búú, és tejet ad. Mi az?” Később fokozatosan lehet nehezíteni a kérdéseket.
- Legyen képes tárgyakat egymásba illeszteni, építeni.
- Legyen képes a tárgyakat méret szerint egymásba illeszteni.
Ha mindezek már jól mennek, próbálja meg megtanítani a gyereket tárgyakat számolni 5-10-ig. Mivel a számolás iránt nem minden 2-3 éves korú kisgyereknek van érdeklődése és képessége, nem kell erőltetni ezt a feladatot. Ha a szülő érzi, hogy a gyereknek nincs hozzá kedve, hagyják abba.
Logikai fejlesztő játékok és tevékenységek 2-3 éves gyerekek számára
Mi a helyzet a logikával? Fontos-e a logika egy 2-3 éves gyerek számára? Igen, fontos! Ebben a korban a logikai és a matematikai tevékenységek alapjaiban ugyanazt jelentik. Hiszen a 2-3 éves gyerek még nem képes számtanfeladatokat megoldani.
Milyen elfoglaltságokkal fejleszthetők a kisgyerek logikus gondolkodása? Felsorolunk néhányat.
- A 3. életévhez közel levő gyereknek adhatunk Nikitin kockát. Kezdeti lépésként mutassa meg a gyereknek, hogy milyen módon rakhat ki különböző színű részekből egy kockát. A gyerek majd gyorsan rájön a technikára és már önállóan is képes lesz játszani.
- Vegyünk elő normál építőkockákat. A szülő rajzoljon egyszerű mintákat, amelyeket a gyerek felépít a kockákból. Először csak 2 részből álló rajzokat készítsen.
- Tanítsa meg a gyereket a tárgyak csoportosítására valamilyen általános jellemző alapján. Vágjon ki színes újságokból játékot, állatot, élelmiszert ábrázoló képeket. A gyerek feladata az, hogy az egy csoportba illő képeket különválogassa. Először csak kétféle rajzot használjon, mondjuk játékot és élelmiszert mutató ábrákat. Ha ez már jól megy, akkor adja hozzá a 3. fajta képcsoportot. Amikor a gyerek már biztonsággal tudja csoportosítani a képeket, akkor ne tegyen hozzá egy negyedik, vagy ötödik csoportot, hanem kezdje ismét két fajtával. A biztonságra kell törekedni.
- Tanítsa meg a gyereket a dolgok azonosítására 2 tulajdonság alapján. Rajzoljon különböző méretű és színű geometriai alakzatokat, és azokról tegyen fel kérdéseket. Például: „Mutasd meg a nagy sárga kört.” „Melyik a kicsi piros négyzet?”
- Három éves körüli gyereknek mutasson képeket, amelyeken valamilyen hiba van, vagy nem odavaló dolgot látni. A gyerek keresse meg ezeket a hibákat, és mondja el, hogy miért tartja azt hibásnak. Mi lenne a jó megoldás? Alkalmas képeket innen tölthet le. A pdf formátumú fájl 700 KB, 10 darab színes rajzot tartalmaz. A képeket nem fontos kinyomtatni, nézegethetik a monitoron is. (A képek a mother-top.com oldalról származnak.)
Ha a szülő úgy érzi, hogy a gyereknek nincs kedve valamelyik feladathoz, ne erőltesse a „tanulást”. Három éves kor alatt a gyerekek nem tudnak hosszabb ideig koncentrálni, főleg ha nem is érdekli őket az adott játék. Figyeljen arra, hogy a gyerek ne fáradjon el a feladatba, és ne utálja meg az ilyen foglalkozásokat.
Maximum 10-20 percig tartson egy ilyen játék. Ne felejtse el, hogy a gyerek napi elfoglaltságának mindenképpen pozitív érzéseket kell a kicsiből kiváltania. A logikai fejlesztőjáték, a matematika tanulása öröm legyen, ne kényszer.